HJEM

 

CITYBUGOWNERS.DK

KLUBBEN FOR OS DER KØRER PEUGOET 107/108, CITROEN C1 OG TOYOTA AYGO

Om Klubben:

 

Citybugowners en klub for folk der har Peugeot 107/108,

og Citroën C1 & Toyota Aygo.

 

Lige fra den første model til de nyeste. Formålet med Klubben er at skabe en interesse for de små biler både som standard eller som er gjort noget ved. Samt hvor også man kan udveksle erfaringer og tips med andre også mødes man til hygge og fællesskab til træf eller andre arrangementer.

Her kan i se de forskellige udgaver der har været af trillingerne, den første kom i 2005 (Aygo, C1 og 107) og holdt designet til 2009. De design der kom i 2009 holdt indtil 2012, hvor der igen kom en facelift som bestod til 2014. I slutning af 2014 kom der tre helt nye modeller til verden. Idag hedder modellener Aygo, C1 og 108.

Historien bag Bilen:

 

Vi tager udgangpunkt i Aygoen da alle tre biler stort set er ens. Toyota Aygo er en mikrobil fra Toyota med fire siddepladser og enten tre eller fem døre, primært tilegnet det europæiske marked.

 

Ved introduktionen i juli 2005 var modellen frem til introduktionen af den mindre Toyota iQ den mindste personbilsmodel fra Toyota.

 

Aygo henvender sig til en ung køberkreds. Navnet Aygo betyder I go (engelsk for jeg kører).

Aygo bygges sammen med søstermodellerne Citroën C1 og Peugeot 107 på Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA)s fabrik i Kolín i Tjekkiet. Alle tre modeller drives af den samme trecylindrede VVT-i-benzinmotor på 1,0 liter med 50 kW (68 hk) fra Daihatsu Sirion. Af besparelsesgrunde er i modsætning til de fleste andre biler fører- og passagersædet identisk; indtrækket er klæbet direkte på polstringen. De bageste sideruder på femdørsmodellen er trækruder, hvorved rudeføring og -optræk kan spares. Det fra

fabrikken tilgængelige ekstraudstyr omfatter kun fem positioner, hvilket forenkler produktionsforløb og lagerbeholdning.

 

Ved konceptionen lagde Toyota vægt på sikkerhed. Bilen fik i Euro NCAPs kollisionstest en karakter på fire stjerner (26 point) for personsikkerhed og tre stjerner (36 point) for børnesikkerhed. Også temaet fodgængersikkerhed havde under udviklingen høj prioritet. Senere i 2012 er karakteren på tre stjerner (25 point)

 

Modelhistorie

 

I september 2004 fremkom de første billeder af prototypen. Den 1. marts 2005 kom Aygo på markedet som tre- og femdørs, og samtidig startede serieproduktionen hos TPCA i Kolin, Tjekkiet. I maj offentliggjordes resultatet af Euro NCAPs kollisionstest for den identiske Citroën C1: Fire stjerner (af fem mulige). I august fik Aygo et sportsligt udseende med TTE-logo.

 

På Frankfurt Motor Show præsenteredes i september 2005 en Aygo med dieselmotor. Fra januar 2006 kunne modellen mod merpris fås med automatgear, som med tipfunktion også kan skifte manuelt.

 

I juni 2006 præsenterede Toyota en køreklar prototype med 200 hk på British Motor Show i London.

 

Fra marts 2007 blev ESP standardudstyr i udstyrsvarianten "Club", og kunne til "Aygo" og "City" samt alle specialmodeller fås som ekstraudstyr mod merpris.

 

Kilde: WIKIPEDIA

Tryk på billedet for at se interview med Klubben fra Tv2nord

8901 Marmora Road, Glasgow, D04 89GR